- Interimledelse er som å klatre på led

- Det går greit å forsere en fjellvegg når topptauet henger der. Ofte har du ikke den luksusen som interimleder. Men det er jo det som gjør det så spennende også, sier siviløkonom Sigbjørn Modalsli. Nylig har han ”klatret på led” som interimleder i en stor logistikkbedrift.

Publisert 13.06.2014

Som de fleste interimledere har Modalsli en imponerende track record. I tillegg til over 4 års erfaring som interimleder i større selskaper, har han sittet i ledende økonomistillinger i NSB, Den Norske Turistforening og Berg-Hansen. 

Men selv ledere er i en konstant læringsperiode, hvor kurven ofte er bratt – ikke minst når man går inn i helt nye bransjer hvor klatrerne før deg tok med seg ”tauet”. 

Utfordrende oppdrag for stor norsk logistikkbedrift

Den sportsinteresserte økonomen forteller følgende om sitt siste oppdrag via InterimLeder til en stor norsk logistikkbedrift som skulle sette hele prisbildet sitt og derfor trengte en senior økonom for å ta prosjektet helt i mål. Utfordringen var at forgjengeren hadde det meste lagret i hodet sitt:

- Jeg hadde nettopp fullført et interimlederoppdrag for søsterselskapet deres, med forbedring av rutiner for budsjettering, prognostisering og rapportering, da jeg fikk et nytt oppdrag. Det gikk ut på å etablere en tertialbasert prismodell. Det var ingen bruksanvisning og ingen fremdriftsplan. Mye av jobben gikk derfor ut på å dokumentere prosessen, holde tett dialog med leverandører og forhandlere og få på plass regnemodeller som fungerte. Det var utfordrende, men vi kom i mål i tide. For å bruke fjellklatreranalogien var det omtrent som å klatre på led, forteller Modalsli. 

En enkel filosofi

Modalsli er ingen stor forbruker av ledelsesbøker og føler at han lærer mest om menneskesinnet ved å lese Jo Nesbø. Han er også en sunn skeptiker til ledelsestrender, som han ikke anbefaler å ta helt ut, men at man heller henter ut de beste poengene. Når det er snakk om interimledelse har han følgende enkle filosofi:

- Jobb som om du har jobbet der lenge og som om du skal være der lenge, samtidig som du er bevisst på at det ikke er tilfelle. Resultatene du skal levere skal være som om du hadde vært der lenge. Sørg også for å dokumentere det du gjør, avslutter han.

- Jobb som om du har jobbet der lenge og som om du skal være der lenge, samtidig som du er bevisst på at det ikke er tilfelle. Resultatene du skal levere skal være som om du hadde vært der lenge.

Sigbjørn Modalsli
interimleder

Umbraco CMS fra MarkedsPartner