Wallmans Salonger Oslo: The Show Must Go On!

Talkshowverten David Letterman sa en gang, “There's no business like show business, but there are several businesses like accounting”. Men også showbiz trenger økonomer – og da den nytiltrådte daglig lederen i Wallmans Salonger Oslo, Cecilie Trøan Kjelsaas, trengte å etablere en velfungerende økonomifunksjon raskt, var interimledelse det eneste reelle alternativet.

Publisert 01.06.2018

Wallmans Salonger – underholdning for alle aldre

Nede ved Akerselva i Oslo, nærmere bestemt i Mølleparken, der elva skyter fart i Vøyenfallene, ligger en høy, rød mursteinsbygning. På 1850-tallet ga elva vannkraft til et spinneri i dette bygget. I dag har kaklingen av spindlene og skytlene blitt byttet ut med lyden av latter, musikk og bestikk mot porselen, som blander seg i lyden fra elvas brus.

- Publikummet vårt fordeler seg omtrent 50/50 på bedrift- og privatmarkedet. Målgruppen vår er personer i alderen 38-45 år, og disse tar gjerne med seg foreldre, søsken, barn og kolleger. Vi ønsker å være et sted for alle, uansett alder, kjønn eller legning, sier daglig leder, Cecilie Trøan Kjelsaas.

Siden 2000 har dinnershowrestauranten, Wallmans Salonger Oslo, levert forrykende show for unge og gamle på dette stedet. Det er artistene selv som serverer 4-retters middager under selve showet, som for øvrig er nytt hvert år, og som blir gjort mulig av en stab på over 100 personer.

Høy kundelojalitet

- Vi har en svært høy kundelojalitet og opplever ofte at kunder blir imponert over det de får oppleve, og at de booker plass til neste år. Samtidig ser vi at konkurransebildet endrer seg. Før var Wallmans rekrutteringsarena for industrien. I dag har vi YouTube, Stjernekamp og Norske talenter, hvor nye artister får vist seg frem. Det fordrer at vi leverer enda større kvalitet, noe vi jobber med hver dag, forteller Trøan Kjelsaas.

Selskapet omsatte i 2016 for 46,1 MNOK og eies av Wallmans Group AB, som igjen er et heleid datterselskap av det børsnoterte konsernet, Moment Group AB, et av Nordens ledende aktører i opplevelsesindustrien. Konsernet har lignende konsepter på egne lokasjoner i Stockholm og København, og gjør i tillegg en del events på kulturhus og hoteller rundt i Norge.

Akutt behov for en økonomisjef

Som nytiltrådt daglig leder, med lang erfaring fra omstillings- og endringsprosjekter, så Cecilie ganske raskt behovet for å etablere en velfungerende økonomifunksjon i selskapet. Hun kontaktet da InterimLeder:

- Jeg kjente de fra før. Første gang de hjalp meg var i 2004, da jeg ledet et endringsprosjekt i Oslo Kino. Vi leide inn en markedssjef og en økonomisjef fra dem. Det var en suksess, da jeg på kort tid fikk inn noen som kunne tre rett inn i rollene og være operative fra dag én. Interimledelse er noe jeg har tatt med meg, og dette er det tredje stedet hvor jeg jobber med endringsledelse og benytter meg av InterimLeders tjenester, sier Trøan Kjelsaas.

Seks dyktige kandidater på én uke

- Jeg hadde ikke tid til å vurdere fast ansettelse i dette tilfellet, og heller ikke vikarbyrå. Men jeg visste at InterimLeder kunne levere gode kandidater på veldig kort tid, så da kontaktet jeg dem. De var på ballen med én gang. De jobber jo døgnet rundt, så en uke etter at jeg sendte forespørselen hadde jeg seks kandidater på blokka. Alle var kompetente nok til å gå inn i jobben. På under to uker var den nye økonomisjefen på plass.

Over forventning

Interimlederen Wallmans leide inn startet i økonomisjefrollen i mars 2018 på en halvtårskontrakt. Ifølge Cecillie Trøan Kjelsaas er forventningene innfridd, og vel så det:

- Jeg er strålende fornøyd med ham og har forsøkt å overtale ham til å bli. Han kom fort inn, han så problemstillingen, og leverte over forventning, noe jeg ikke er vant til at man nødvendigvis gjør på kort tid. Han viste veldig stor grad av å ha kontroll på et tidlig tidspunkt og har fortsatt å levere og forbedre økonomifunksjonen. Det er jo det som er forcen til de kandidatene som Interimleder har i sin database. De er kompetente, og de har tydeligvis gjort dette før. De går raskt inn i stillingen, og bruker ikke et halvt år på å tilpasse seg. Her går det på en uke eller to.

Lav risiko, høy gevinst

- Det er klart det koster å bruke en interimleder, men hvis du kan løse et problem på kort sikt så er det jo også økonomi i det. Det må man jo veie opp i hvert tilfelle. Fordelen vår er at vi har lav risiko, og vi kan si opp kontrakten på kort tid, noe interimlederen ikke kan.

Med en velfungerende økonomifunksjon på plass, lover det godt for at showet ved Akerselva vil fortsette i mange år til.

 

- Jeg hadde ikke tid til å vurdere fast ansettelse i dette tilfellet, og heller ikke vikarbyrå. Men jeg visste at InterimLeder kunne levere gode kandidater på veldig kort tid, så da kontaktet jeg dem.

 

Cecilie Trøan Kjelsaas
Daglig leder
Walmanns Salonger Oslo

Umbraco CMS fra MarkedsPartner