Skip to content

– Interimlederen tok økonomiavdelingen vår til et nytt nivå

15.09.2020

Da Reisegiganten trengte ny CFO høsten 2019, hentet de inn en interimleder mens de kjørte en permanent ansettelsesprosess. Det har vist seg å være en god investering.

Torsdag den 12. mars var en tung dag for CEO i Reisegiganten, Roy Jacobsen. Da Bent Høie stengte ned Norge på direkten, sto han på kontoret og fulgte sendingen:

– Det var en selsom opplevelse. Den dagen måtte vi sende hjem 95 prosent av de ansatte.

En plan for å komme gjennom korona

Neste steg var å legge en plan for hvordan de skulle håndtere krisen. Her ble interimleder Gisle Grave, som hadde vært i CFO-rollen siden november, en kritisk ressurs.

– Det første vi gjorde var å ta selskapet ned i en «freeze down», hvor vitale deler holdes i gang på et minimum. Så la vi en «recovery plan» for hvordan vi skulle tine opp selskapet igjen. Grave var helt sentral i dette arbeidet, og vi forlenget derfor oppdragsavtalen med tre måneder.

Optimist for 2021

Til tross for bom stopp i nordmenns reiseplaner, er Jacobsen optimist for fremtiden.

– Vi var godt skodd før korona, så om vi bare følger planen, vil vi komme helskinna ut i andre enden og begynne å selge reiser igjen. Jeg tviler på at det skjer i 2020, men vi planlegger for en oppsving fra første kvartal 2021, og at vi da har en vaksine som er tilgjengelig både i Skandinavia og i de landene vi reiser til, sier Jacobsen.

Løftet økonomiavdelingen til nytt nivå

Interimoppdraget er nå avsluttet og ny CFO er på plass. Roy Jacobsen er godt fornøyd med grunnlaget etterfølgeren kan jobbe videre med.

– Gisle har levert sterkt som CFO fra dag én og fikk et bredere spekter av oppgaver enn noen av oss kunne forutse. Han har tatt økonomiavdelingen til et nytt nivå ved å forenkle prosessene og klargjøre dem for de andre ansatte i avdelingen.

- Interimledelse ideelt når man er presset på tid

På spørsmål om hva han mener om interimledelse som en trend i næringslivet, svarer han slik:

– Jeg tror interimledelse kan være en ideell løsning gitt at man får rett person. Da vi var i dialog med Interimleder AS, fikk vi tre kandidater, som alle kunne gjort en god jobb for oss. Selv om interimledelse er dyrere enn fast ansettelse, er det en utmerket og fleksibel løsning om man er presset på tid og trenger en spesialist- eller lederprofil, avslutter Jacobsen.